Studieteknik

Lugn och ro - Sätt dig på ett ställe där du inte har lätt att bli distraherad. För mig är det köket, i mitt egna rum har jag för mycket saker som kan distrahera mig som att städa, kolla i gamla lådor, massa små saker överallt som man börjar pilla med osv. 
 
Bekvämt - Se till så du sitter bekvämt, har sköna kläder på dig och att håret inte är ivägen. Det kan faktiskt störa ens lugn jätte mycket.
 
Bara börja - Bara sätt igång, jag vet att man jätte lätt fastnar vid snapchat, instagram, facebook, bloggar osv. Men bara du börjar och verkligen börjar så kommer det gå jätte bra sedan. För mig är det så i alla fall, när jag väl börjat kan jag tycka det är jätte intressant och lätt sitta 4 h i stäck. 
 
Pauser - ha små pauser då och då, det finns en studie som visar att hjärnan inte kan koncentrera sig mer än 45 minuter. Om du känner efter ca 45 minuter att du inte orkar, ta en promenad, drick ett glas vatten, kolla instagram lite och sedan börjar du igen. Men pausen får inte vara för lång för då tappar du fokus. 
 
Diskutera - Om du har prov elr läxa i t.ex. SO som historia är det väldigt bra att diskutera och ställa frågor med en kompis eller någon i familjen. Det är lättast om du gör det med någon i din klass som kan rätta dig eller säga hur den uppfattat frågan osv. Jag brukar ringa en eller flera kompisar och prata om provet osv. Det har vekrligen hjälp mig super mycket! Man lär mer av att lära ut än att lära in!
 
Omgångar - t.ex. språk är något man måste nöta in. Försök att plugga ex. engelska gloserna och de andra du har som läxa i kanske 20 min varje dag eller 1 h två dagar i veckan! Vad som känns bra, man lär sig mycket bättre när man repiterar och på så sätt sitter det verkligen kvar också.

Kommentera här: